תיירות באר טוביה – עושים היסטוריה

אם אתם מרגישים שמשהו מתעורר באוויר, שיש איזה ניחוח של התחדשות ופריחה, דעו שזה לא רק האביב המוקדם שהגיע. חקלאות, קולינריה, ספורט אתגרי, אמנות ועוד, כל אלה הפכו בשנה האחרונה ליעדי תיירות במועצה האזורית בבאר טוביה – חבל ארץ חדש ישן, ששם את עצמו על המפה התיירותית הישראלית ועתה מתחדש באתר תיירות, המאגד את כל תיירני המועצה במקום אחד.

יש משפט שאומר שכדי להגשים חלום צריך להתעורר ובמועצה האזורית באר טוביה בהחלט ערים ומגשימים. את חלום התיירות יזם אלכס גולדפרב הממונה על תיק התיירות במועצה, נציג מושב אביגדור במליאה, יו"ר ועדת מכרזים במועצה שעושה זאת בהתנדבות ולצידו דפנה קלומק ממושב אורות ומיכל זוהר בן-דור ממושב אמונים. שלושתם מתגוררים במועצה ושותפים לחלום התיירות בבאר טוביה.

אצל אלכס הכל התחיל דווקא מהפן החינוכי, כשיזם את פרויקט ״תיירות חינוכית״ בתיכון אמית בבאר טוביה עם המנהלת, דיצה אדרי. הרעיון היה ללמוד היסטוריה, אזרחות וגיאוגרפיה דרך הרגליים, באמצעות סיור באתרים וחוויה ממקור ראשון, במקום רק ״על יבש.״ לפרויקטים גויסו סטודנטים ממכללת אשקלון והפיילוט שבוצע נחל הצלחה רבה, כך שרשת אמית התחייבה להכניס את התיירות החינוכית למערך הלימודים הארצי. ההצלחה של הפיילוט חידדה עבור גולדפרב את ההבנה שלתיירות יש כוח רב ויכולת לחולל שינוי משמעותי.
מאז, החלום צמח והתפתח והפך לרצון לשים את מועצה האזורית באר טוביה על מפת התיירות, הוא רתם ראשית את ראש המועצה, מר קובי אביבי וועדת התיירות, שהעמידו תקציב ראשוני לנושא. בנוסף הוא גייס כספים ממקורות חיצוניים כמו קרנות תמיכה ולבסוף גייס לצידו את הצוות שסייע לו לרוץ עם החלום.

אלכס גולדפרב

״פסטיבל סתיו כפרי״ היה יריית הפתיחה שהשיקה את נושא קידום התיירות במועצה. הפסטיבל שפנה למגוון הגילים ונתן במה ליוצרים מקומיים ולאמנים בקנה מידה ארצי, משך אליו קהל רב שהגיע מהמועצה ומחוצה לה, נחל הצלחה והשאיר טעם של עוד.

״אני מאמין שככל שהחקלאות נחלשת, זרוע התיירות הכפרית יכולה להתחזק להשלים את החקלאות ולתת לה רוח גבית. בנוסף, זהו מנוף משמעותי לבנים ולבנות החוזרים הביתה. שילוב החבר׳ה הצעירים בענפי החקלאות התיירותית תיצור תעסוקה ותחיה שוב את החקלאות.״ כך אומר גולדפרב על הרעיון שעומד מאחורי חלום התיירות.
אחד הדברים שקורמים עור וגידים בימים אלה הוא אתר תיירות מושקע, שבו מופיעים תיירני המועצה ומתגבש לכדי פורטפוליו שיציג את המגוון התיירותי העומד בפני כל מי שמעוניין להגיע, להכיר ולבלות במועצה אזורית באר טוביה.

״אחד הדברים החשובים שתומכים בעשייה הפיזית, הוא המדיה הדיגיטלית והרשת. למזלנו, עומדות בפנינו כיום אפשרויות רבות לעבוד במדיה הזו ולקדם את נושא התיירות,״ כך אומרת מיכל זוהר בן-דור, בעלת העסק ״מילה טובה״, המתמחה בשיווק באמצעות תוכן ושותפה ביקב 70 המשפחתי, שנדבקה בחלום של גולדפרב לקידום התיירות במקום בו היא מתגוררת, חיה ופועלת למעלה מ 25 שנים.

מיכל זוהר (צילום גל זהבי)

המפגש האקראי בין אלכס גולדפרב לבין מיכל זוהר בן-דור, הוליד את שיתוף הפעולה. אלכס סיפר שהוא עומד להקים אתר תיירות למועצה ומיכל הציעה לעזור ונסחפה לתוך רעיון הפיכת המועצה ליעד תיירותי. ״במועצה יש הכל: יקבים, תיירות חקלאית, אמנות, וולנס, לינה כפרית, ספורט אתגרי, קטיף פרחים ופירות, היסטוריה ואתרי מורשת עם סיפורים מדהימים שלא רבים מכירים. הפלטפורמה שלנו חושפת את כולם ומאפשרת לבלות בכיף בשטח הנהדר של המועצה ואצל התיירנים, כמו בכל מקום תיירותי אחר בארץ ובעולם.״ כך אומרת מיכל שמנהלת את פרויקט המדיה הדיגיטלית ושותפה לצוות החשיבה.

דפנה קלומק

לדפנה קלומק, רעיון התיירות אינו זר, היא עוסקת בתיירות מזה 30 שנים ביזמות וארגון וליווי טיולים מיוחדים לקבוצות וותיקים בארץ ובחו״ל כשההתמקדות היא בוותיקי המועצה האזורית באר טוביה. לפני כ 25 שנים כבר הבינה שיש פוטנציאל והציעה לקדם את נושא התיירות במועצה, אולם הרעיון לא התרומם משום שהקרקע לא הייתה בשלה. עבור דפנה שגדלה במשפחה של חקלאים וביתה נושק ליער עזריקם, כמי שמאז ילדותה חיה ונושמת טבע ומתנדבת בשימור יער עזריקם והמגוון האקולוגי שלו ובפרויקט הצלת צבי הים בשמורת הטבע חולות ניצנים, וכמי שעיסוקה הוא מטפלת ברפואה הוליסטית, זה היה אך טבעי לקחת חלק בפרויקט תיירותי במקום שבו היא מתגוררת כל חייה. כיום דפנה היא אשת הקשר מול התיירנים ומסייעת בקידום הרעיון כחלק מהצוות.

״בשנה הקרובה יושם דגש מיוחד על שימור האתרים במועצה וכן בדיקת המחצבות ופיתוחן למען התושבים, תוך רגישות לצמחיה ולבעלי החיים במקום, כמובן שהכול תלוי בתקציב התיירות של המועצה ואנחנו מקווים שימצא תקציב ראוי כדי שנוכל לשמר את המורשת שבזכותה צמח המקום הזה״ כך אומר גולדפרב.

מה שבטוח זה שמה שקורה עכשיו זו רק ההתחלה לעוד דברים נפלאים שיקרו במועצה אזורית באר טוביה, להיצע התיירותי בה ולמבקרים רבים שיגיעו ליהנות ממה שיש לתיירני המועצה להציע.

שיתוף בלוג:

בלוגים נוספים

פרוטוקול ועדת תיירות מספר 4

פרוטוקול ועדת תיירות מספר 4 מיום 19.6.2023 משתתפים: אלכס גולדפרב, ליטל קרייזלר, דפנה קלומק יעקב זיו, עמיעד וינקלר, אורנה נחום, נעם יעקבה, נעמי אדר הופמן,

דילוג לתוכן